keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Hiuksia nostattavaa jännitystä

Viime torstain ja perjantain välisenä yönä tapahtui jotain. Jotain, mitä ensiksi perjantaiaamuna luulimme joko insuliinishokiksi tai aivohalvaukseksi. Kalle oli äärimmäisen flegmaattinen, apaattinen ja liikkui huonosti. Sitä väsytti kamalasti eikä se oikein kiinnittänyt mihinkään huomiota. Se halusi vain istua eikä suostunut kävelemään. Takajalat eivät toimineet kunnolla.

Last Friday morning we got really scared when Kalle seemed as if he would have had a stroke or something similar on the night before. He was really phlegmatic and sleepy.  


Soitin siltä seisomalta eläinlääkäriin. Omalla klinikalla ei ollut tarjota minkäänlaisia akuuttiaikoja mutta onneksi kakkosvaihtoehdosta saimme akuuttiajan kymmenen minuutin päähän. Kissa kantoon ja menoksi! Shokki oli melkoinen, itkin koko matkan klinikalle ja päässä pyörivät kaikki vaihtoehdot. Klinikalla Kalle pääsi pikaisen haastattelun jälkeen suoraan tukihoitoon ja tutkimuksiin. Siltä otettiin laajat verikokeet ja mahan alueen röntgen-kuvat. Sille annettiin nestettä, vitamiiniliuosta, antibiootteja, tulehduskipulääkkeitä ja opiaattikipulääkkeitä. Reilun tunnin kuluttua meidät kotiutettiin kipulääkkeiden kera odottamaan verikokeiden tuloksia viikonlopun yli.

We rushed to the vet and they took Kalle in straight away. He got hydration, vitamins, antibiotics and two kinds of pain killers. They took x-ray and blood work. After an hour and a half we were told to go home and wait for the results until Monday. 


Kotona Kalle oli aivan pökkelönä ja minä aloin olla jo aivan varma, että jonkinasteisesta aivohalvauksesta oli kysymys. Minulla oli mennyt siinä järkytyksessä täysin ohi, että klinikalla tosiaan annettiin Kallelle opiaatteja, jotka saavat kissan kuin kissan näkemään vaikka pieniä vihreitä miehiä. Viikonlopun yli siis odotettiin paitsi diagnoosia, myös sitä, olisiko meillä jatkossa sokea kissa. Nesteytys ja lääkkeet onneksi tehosivat erinomaisesti ja sunnuntaina Kalle käyttäytyi jo melko normaalisti. Taitava ensiapu todennäköisesti pelasti sen hengen.

At home Kalle was totally wasted because of all those pain killers. Excellent first aid probably saved his life and on Sunday he was acting pretty much normal. Still we had to know what was going on.


Maanantaina eläinlääkäri sitten soitti ja kertoi, että Kallella on haimatulehdus. Järkytyin uutisista hieman, sillä työkaverini kissa menehtyi joulun aikaan nimenomaan akuuttiin haimatulehdukseen. Kallella oli haima-arvojen lisäksi tulehdus-, kalsium- ja elektrolyyttiarvot koholla. Se sai 10 päivän antibioottikuurin ja määräyksen syödä mahdollisimman vähärasvaista ruokaa, jottei haima kuormittuisi liikaa. Positiivisina uutisina sain kuulla, että munuaiset olivat täysin ok eikä verensokerissakaan ollut mitään erikoista, eli erikoisruokavalio selkeästi toimii! 

Nyt sitten eletään päivä kerrallaan ja toivotaan lujasti, että sairaus oireili riittävän aikaisin ja että lääkekuuri tehoaa. Kysyin lääkäriltä, olisiko minun pitänyt huomata tauti jostain. Kuulemma ei oikeastaan, sillä kissat eivät yleensä reagoi haimatulehdukseen oireilemalla. Koirilla oireina voi esiintyä vatsan seudun arkuutta, ruokahaluttomuutta ja oksentelua. Kallella ei ollut mitään näistä oireista ennen perjantaiaamua, jolloin sen kunto äkillisesti romahti. Lisää oireista voi lukea täältä ja täältä, mistä löytyy myös sellainen mielenkiintoinen tieto, että 90 %:lle kissan haimatulehduksista ei löydetä mitään selkeää syytä. Kahden-kolmen viikon päästä menemme uusiin verikokeisiin ja sitten tiedämme, mihin suuntaan Kallen kunto on kääntynyt.

Pitäkää Kallelle peukkuja!

On Monday vet called and reported that Kalle is suffering from pancreatitis. He did not have any of the symptoms that might occur on cats and vet told that it is quite common. He got 10 days prescription of antibiotics and advice to eat low-fat food. Now we just hope that we found the disease on time and that he still can recover. Thumbs up!

sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Neulominen lievittää stressiä

Näin julistettiin torstain Helsingin Sanomissa ja kyllähän tuon on jokainen neulomista vähänkin harrastanut tiennyt iät ajat. Puikkojen hiljainen kilinä vie ajatukset pois päivän hulinasta. Silmukka toisensa jälkeen langasta muodostuu jokin ihana päälle puettava tai arjen sulostuttaja. Samalla, kun kädet työskentelevät, mieli pääsee vaeltamaan vapaasti ja jäsentelemään kaikkea päivän aikana tapahtunutta. Neulominen vaan on yksinkertaisesti niin ihanaa! 

Finnish newspaper Helsingin Sanomat announced on Thursday that knitting relieves stress. Well, we all know that already! I just love knitting, it takes my mind away from troubles of the day and lets my mind rest as my hand work to create something lovely.







Ensi viikolla on tiedossa toinen yritys palata töihin flunssan jäljiltä sekä verikokeiden tuloksia eläinlääkäristä. Meillä oli Kallen kanssa melkoisen säikäyttävä välikohtaus torstain ja perjantain välisenä yönä mutta kerron siitä lisää sitten, kun olen saanut edes jonkinlaisen diagnoosin. Tässä välissä aion viipyä ihan kaikessa rauhassa minun keltaisessa neulekuplassani. 

Aurinkoa sinun sunnuntaihisi!

Have a sunny and cozy Sunday!

keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Kauppalistaan: kissanruokaa


Hei vaan! Minulla on jo pitkään ollut mielessä, että pitäisi vähän kirjoitella siitä, mitä meidän kissalauma syö. No, se on aina vain jäänyt ja jäänyt mutta nyt nuo ruokailukuviot ovat jälleen nousseet pintaan meidän paapojen ruokailuhaasteiden edessä. Meillähän oli syksyllä jos jonkinlaista ruoansulatusvaivaa ja sitä kautta on ollut pakko miettiä vähän uudestaan kissojen ruokintaa. 

Hi ya! For a long time I've been meaning to write to you about how our kitties eat. Now the subject is again very close at hand, since we have had some digestive problems during past autumn. 



Perinteisesti tilipäivän kissanruokaostokset ovat näyttäneet tältä: 10 kg Royal Canin Sterilised + 7 v, 2 kg Royal Canin Renal ja parit ekstrapussit á 400 g karvapalloraksuja (ei joka kuukusi). Kuvasta puuttuvat muutamat laatikot märkäruokaa sekä normisenioreille että munuaisvaivaseniorille. Tällä satsilla pärjätään reilu kuukausi. Olemme syöttäneet kissoille Royal Caninia jo vuodesta 2003 ja ollaan kyllä oltu aivan tyytyväisiä tuotevalikoimaan.

This is how our normal kittie groceries look like. This amount should be enough for one month. Normally we top those dry kibbles with a few boxes of wet food as well. We've been buying Royal Canin since 2003 and been quite pleased with it.



Ruokavaliopohdinnat alkoivat siitä, kun Jyskylle tuli lokakuussa suolistotukos ja kova laihtuminen ruoan imeytymishäiriöiden vuoksi. Kallen ruoka on jo jonkin aikaa ollut munuaisvaivan hoitoon tarkoitettua erikoisruokaa, jonka fosforipitoisuus on mahdollisimman alhainen. Näiden lisäksi myös Taneli oireili ruokahaluttomuutta joulun alla ja tottahan on, ettei kukaan näistä elukoista enää ihan nuori ole. Ihannepainon ylläpitäminen on vanhalla kissalla yllättävän haastavaa, eikä Jyskyn painokaan ole lähtenyt nousuun toivotulla vauhdilla, vaikka ruokavaliota muutettiinkin pehmeämpään suuntaan.

Olen viime viikot pähkäillyt uusien ruokakokeiluiden kanssa. Pitäisikö vaihtaa tuotemerkkiä tai pitäisikö siirtyä kokonaan BARF-ruokintaan. Välillä olen ruokkinut kissoja itse tekemälläni riisi-seiti-raejuusto-öljy -seoksella, jonka pitäisi olla hyvä juuri munuaisten kannalta. Barffauksessa jännittävät ainakin vielä riittävä energian ja vitamiinien saanti ja raa'an lihan syöttäminen kissoille. Vaikka sitähän ne luonnossa syö, miksi se sisällä olisi yhtään sen vaarallisempaa?? :) 

Because of our problems in the autumn (low digestion, low appetite, bowel obstruction...) I have been wondering whether we should try a new feeding approach. A whole new brand or perhaps BARF food. I am worried about calorie and vitamin intake and I am not too comfortable in feeding raw meat to my cats yet. Yes, I know, they do that in the wild, so what could possibly go wrong? :)



Tänään sitten eläinkaupasta tarttui mukaan Brit Caren senioriruokaa testikokoinen 2 kg pussi. Elukat eivät kyllä aivan arvostaneet palvelun laatua, kun emäntä halusi ottaa vielä yhden ja vielä yhden blogikelpoisen kuvan.... :) Brit Caren pussit kiinnittivät huomioni muutamasta syystä: niissä on selkeästi mainittu raaka-aineet ja vitamiinisisältö sekä erikoisuutena myös ruoan energiasisältö! Tätä tietoa on hyvin vaikea löytää kissanruoista, yleensä tieto on luokkaa "syötä tätä märkäruokaa kolme pussia päivässä". Kun meillä on näitä painonhallintajuttuja, on erittäin tärkeä tietää, paljonko ruoassa on oikeasti kaloreita. Lisäksi ruoka ei sisällä maissia, soijaa eikä vehnää (tai muitakaan viljoja), mikä on meidän taloudessa ehdoton edellytys. 

Lisäksi ostin taas pitkästä aikaa noita Animondan senioripateita, jotka ovat ainakin aiemmin maistuneet meidän sakille erinomaisesti. Animondan plussana on sen sisältämä tauriini, joka on kissan terveydelle erittäin tärkeä aminohappo. Mutta juuri tuon teollisen märkäruoan tilalle olen alkanut pohtia BARF-ruoan antamista, koska näissä kaupan ruoissa on 80 % kosteutta ja sitä "ehtaa tavaraa" aika paljon vähemmän. Jos antaisi suoraan jauhelihaa paketista, tietäisi ainakin, mitä syöttää.

So today I bought some Brit Care for testing. Kitties didn't appreciate the level of service when house keeper was just taking photos for blog instead of feeding them! :) I liked especially that all nutrition facts were there and there is no wheat or soy in the food plus that the metabolizable energy amount was mentioned. That information is so hard to find on most cat foods! I also bought some Animonda patés which are good as they include taurine. But I am thinking about replacing the industrial wet food with BARF since that would be 100 % meat and less all that I am not so sure about. :)



PlaqueOffia olemme syöttäneet Nasulle ja Tiiville nyt pari-kolme kuukautta eläinlääkärin suosituksesta ja voin kertoa, että sillä on ollut neitojen suuterveyteen huima vaikutus! Vaikutus tosin alkoi tuntua vasta noin 5-6 viikon kohdalla jauheen antamisen aloittamisesta, joten voin ymmärtää niitä, joiden mielestä tämä jauhe on ihan huuhaata. Mutta meillä se on selvästi raikastanut tunkkaista hengitystä, johon minä Kallen hammasongelmien myötä reagoin erittäin herkästi. Eihän PlaqueOff hammaslääkäriä korvaa mutta on se hyvä apu ainakin meillä, kun kissat eivät kuuna päivänä suostuisi hampaiden harjaukseen. :)

We've been giving PlaqueOff for Nasu and Tiivi for two-three months now because our veterinary recommended it as an at-home dental treatment. I can tell (or smell) the difference! The bad breath is gone! But one needs to be patient, it took five-six weeks before it started to kick in. 


Ensimmäisen Brit Care -ruokailun testitulos, annoksessa 50/50 märkäruokaa ja uusia raksuja:

17 % söi ensiksi raksut, sitten märkäruoan
33 % söi ensiksi märkäruoan, sitten raksut
50 % söi ruokaa minkä kerkesi, ei väliä, mitä suuhun ahtoi 

Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä tästä. :) Kumpi oli tosi hyvää ja kumpi tosi pahaa? :)

Kertokaa, jos teillä on mielessä toiveita kissan terveyttä koskeviin postauksiin! :)

First meal with new Brit Care kibbles went quite all right. Everything went down and nobody refused to eat it. :) Let me know if you have wishes regarding posts on cat health! :)